De stamboom van Mureau: aktes
  Home   Aktes       Gilles   Anna Barbara   Jean Gilles   Jean   Cornelis

Johannes Moreau

Drie zusters van Donk kopen Adriana uit

De vier zusters van Donk: Anna, Bernardina, Adriana en Catharina hebben in 1852 het onroerend goed gekocht van hun moeder, Huijberdina van Donk. Als deze op 25 maart 1859 overlijdt, willen de zussen volgens plan een hypotheek afsluiten. Adriana wil of kan daar niet aan meedoen. Ze is inmiddels in 1856 getrouwd en uit het ouderlijk huis naar Prinsenbeek verhuisd. Ze verkoopt daarom, op 3 april 1859, voor 200 gulden haar belang (een vierde deel) aan haar zusters.

Het onverdeeld een vierde part in eene huizinge, schuur, erf, tuin en bouwland staande en gelegen in Vareind onder Prinsenhage voor het geheel ten kadaster bekend onder sectie F nummer 273 bouwland groot 89 roeden, 20 ellen, 274: huis, schuur en erf groot 4 roeden 65 ellen, 275: moestuin groot 16 roeden 80 ellen.

Anna, Bernardina en Catharina sluiten op dezelfde dag met hun drieen een hypotheek af: van 1100 gulden. Daarmee kunnen ze Adriana uitkopen en de nalatenschap van Huiberdina in geld omzetten om zo de andere broers en zussen in de nalatenschap te kunnen laten delen.

Verkoop aandeel Adriana aan haar 3 zussen, 3 April 1859

Heden den derden April 1859 compareerde voor mij, Karel Hendrik Bode, notaris te Prinsenhage, arrondissement Breda, provincie Noord Brabant, in tegenwoordigheid van de twee na te noemen getuigen:

Adriana van Donk, huisvrouw van Willem Frijters, en de genoemde Willem Frijters voor zichzelf en om zijne huisvrouw in deze bij te staan en te magtigen, landbouwers, wonende in de gemeente Prinsenhage en aan mij notaris bekend,

Dewelke verklaarden bij deze, uit de hund/hand? en onder vrijwaring als naar regten, verkocht te hebben en in eigendom over te dragen
aan
Bernardina van Donk, naaister,
Catharina van Donk, dienstbode en
Anna van Donk, zonder beroep, allen wonende te Prinsenhage, die ten dezen mede verschijnende verklaarden van eerstgemelde comparanten gekocht te hebben en te accepteren zijnde de drie laatstgemelde comparanten mede aan mij notaris bekend,

Voorschreven vastgoed is door de verkooperesse Adriana van Donk met de kooperessen te zamen, aangekocht bij acte verleden voor mij notaris den 8 Augustus 1852 op de expeditie van welke akte de laatste overschrijving ten kantore der hypotheken te Breda heeft plaats gehad den 29 september 1852 in deel 188 nr 92 zoo dat het geheel thans van de kooperessen komt.

Voorschreven vastgoed is verkocht en aangekocht onder de volgende voorwaarden

1. De kooperessen zullen het gekochte aanvaarden in eigendom volgens de wet en in gebruik met het teekenen van dit contract met alle de aan hetelve verbonden heerschende en lijdende erfdienstbaarheden en regten, in dien staat waarin hetzelve zich thans bevindt.

2. Alle belastingen benevens alle andere opbrengsten ven het verkochte geheven wordende zullen van stonden aan voor rekening van de kooperessen zijn.

Alle kosten en regten op deze overeenkomst vallende zullen door de kooperessen worden gedragen en betaald.

En verklaarden de comparanten dat deze verkoop en overdracht is geschied voor de somma van 200 gulden, welke koopsom de verkoopers verklaren ten hunnen genoegen ontvangen te hebben en de kooperessen daarvoor bij deze zonder enig voorbehoud kwijting te verlenen, hen ten gevolge deze overdracht in alle hunne regten van eigendom op het verkochte surrogerende.

Eindelijk verklaren de comparanten voor de gevolgen dezer overeenkomst domicilie te kiezen te kantore van mij notaris te Prinsenhage.

Gedaan en verleden te Prinsenhage ten huize van mij notaris in tegenwoordigheid van Hendrik Grooters en Lodewijk Dirks beide kleermakers, beide wonende te Prinsenhage als getuigen, en na gedane voorlezing is deze minute door Bernardina van Donk, de getuige, en mij, notaris, nadat de overige comparanten allen hadden verklaard niet te kunnen schrijven noch tekenen, onmiddellijk ondertekend

Bernadin van donk

Bron: Notariƫle archieven Stads Archief Breda
Soort registratie: notariƫle akte
(Akte)datum: 03-04-1859
Bijzonderheden: Notaris: K.H. Bode

Geregistreerde Bernardina van Donk wonende te Princenhage
Diversen: Koper van vast goed in Princenhage van Adriana van Donk in Princenhage.

Geregistreerde Adriana van Donk   wonende te Princenhage
Diversen: Getrouwd met Willem Frijters.
Verkopers van vast goed in Princenhage aan Bernardina, Catharina en Anna van Donk in Princenhage.

Geregistreerde Catharina van Donk wonende te Princenhage

Geregistreerde Anna Maria van Donk wonende te Princenhage